ASSALAMUALAIKUM...
Adat
resam perkahwinan Melayu tradisional dipegang teguh oleh kebanyakan orang
Melayu sejak turun temurun, baik di bandar mahupun di luar bandar. Mengikut masyarakat melayu, adat memainkan
peranan penting dalam kehidupan mereka. Setiap perlakuan mereka akan
dipengaruhi dengan adatnya yang tersendiri terutama dalam majlis perkahwinan
masyarakat melayu. Adat akan memainkan peranan dalam memastikan kelancaran
sesebuah majlis tersebut. Perkahwinan bermaksud menyatukan hubungan antara
lelaki dan perempuan dalam satu ikatan yang sah. Sebelum majlis perkahwinan
berlangsung, beberapa adat akan dilakukan seperti merisik, meminang, bersanding
dan sebagainya. selain itu, perkahwinan masyarakat melayu juga akan diselitkan
beberapa aktiviti hiburan untuk para tetamu. Adat resam Melayu memerlukan wang
yang banyak untuk menepati semua peringkat istiadat. Terdapat 8 langkah yang
terbahagi kepada 3 peringkat..
PERINGKAT ADAT ISTIADAT PERKAHWINAN MELAYU
Peringkat pertama
:
Merisik
atau menengok, merupakan adat tradisi masyarakat Melayu kita yang jarang
diamalkan oleh generasi sekarang. Tujuan merisik ialah untuk menengok atau
sinonim dengan 'meninjau' keadaan si gadis yang menjadi idaman si teruna.
Meninjau yang dimaksudkan ialah memastikan status sebenar gadis berkenaan serta
berkenal-kenal dengan sikap dan kemahiran yang dimilikinya. Merisik ini
biasanya diuruskan oleh orang-orang lama yang lebih berpengalaman dalam menilai
seseorang, biasanya mereka akan memilih orang terdekat untuk memudahkan urusan .
Jika diikutkan tradisi orang dulu-dulu, pihak
lelaki tidak akan memberitahu mereka akan ke rumah si gadis, namun kini
sebaliknya pula berlaku. Kebiasaanya dalam proses merisik ini satu perbincangan
antara kedua belah pihak akan diadakan di mana pihak lelaki akan memberikan
sebentuk cincin berupa cincin belah rotan sebagai tanda tanya. Jika ada
persetujuan dari pihak gadis maka satu tarikh peminangan akan ditetapkan dan
cincin itu akan disarungkan sebagai tanda si gadis sudah dirisik.
Seterusnya ialah meminang. Kebiasaannya wakil
untuk pergi meminang dipilih di kalangan orang tua-tua yang diutuskan oleh ibu
bapa belah lelaki untuk mewakili mereka meminang anak gadis yang menjadi
pilihan si teruna. Mengikut adat istiadat orang Melayu, ibu bapa belah
perempuan akan memberikan jawapan yang muktamad kerana mereka telah diberi
tempoh untuk memberi jawapan. Semasa proses peminangan berlangsung, pihak belah
lelaki akan menyediakan mas kahwin dan wang belanja kepada pihak perempuan
untuk kegunaan di hari perkahwinan antara barang yang diserahkan kepada pihak
perempuan ialah cincin emas atau berlin diiringi dengan barang-barang sampingan
seperti buah-buahan, kasut, baju dan sebagainya. Barang-barang yang diterima
oleh pihak perempuan melambangkan pihak perempuan telah menyetujui
syarat-syarat perkahwinan tersebut. Syarat yang dimaksudkan ialah
jika pihak lelaki gagal untuk berkahwin
dengan gadis yang ditunangkan, pihak perempuan tidak berhak untuk menuntut
semula. Sebaliknya, jika pihak perempuan gagal memenuhi pertunangan tersebut
maka harus dikembalikan semula kepada pihak lelaki dengan kadar sekali ganda
baik dari segi bilangan ataupun nilainya.
Upacara
akad nikah pula merupakan istiadat yang dilakukan oleh orang islam dan
undang-undang untuk menghalalkan perkahwinan .Dalam upacara tersebut, pengantin
lelaki akan berpakaian haji atau berpakaian bangsa Melayu, manakala rombongan
pihak lelaki pula akan membawa barang hantaran dan disusun di hadapan tetamu
yang hadir. Semasa upacara
akad nikah dijalankan, bapa pengantin perempuan perlu menjadi wali untuk
menikahkan anaknya. Walau bagaimanapun, dia juga boleh mewakilkannya kepada tok
kadi atau imam. Seterusnya imam akan menyemak kesemua maklumat pengantin untuk
ditandatangani oleh kedua-dua mempelai. Kebiasaannya
majlis akad nikah akan dijalankan di rumah pengantin perempuan sehari sebelum
majlis perkahwinan diadakan. Walau bagaimanapun Akad nikah boleh dilakukan di
masjid, di pejabat kadi ataupun di rumah pengantin perempuan dan dijalankan
oleh tok kadi atau imam. Seterusnya Tok kadi akan membacakan khutbah nikah dan
menerangkan secara umum berkaitan dengan tanggungjawab suami isteri dan
lain-lain hal berkaitan rumahtangga dari sudut agama. Lafaz nikah berbunyi
"Aku nikahkan dikau.(nama pengantin perempuan) dengan mas kahwin sebanyak
..(mengikut negeri) tunai" dan disambut oleh pengantin lelaki dengan lafaz
berbunyi "Aku terima nikahnya..(sama seperti yang dilafazkan oleh tok
kadi). Saksi akan mengesahkan sama ada lafaz tersebut jelas didengar atau
tidak, sekiranya tidak jelas, pengantin lelaki tersebut akan mengulangnya
sehingga saksi tersebut berpuas hati. Upacara membatalkan air sembahyang pula
dilakukan sebaik sahaja selesai adat akad nikah. Si suami akan menyarungkan
cincin atau memakaikan rantai kepada isterinya sebagai satu simbol bahawa
pasangan tersebut telah sah diijabkabulkan.
Peringkat kedua:
Berandam
dan berasah gigi diamalkan sejak zaman nenek moyang dan dilakukan sebelum akad
nikah. Rambut pengantin perempuan yang terdapat di dahi serta bulu keningnya
dipepat (seringnya, pengantin lelaki juga mengamalkan adat ini). Kemudian, gigi
pengantin perempuan diasah dan dikilat supaya sama rata dan berkilat. Tugas ini
dilakukan oleh seorang tukang andam yang juga merupakan "emak
pengantin" (bukan ibu sebenar). Bagaimanapun, amalan ini kini sudah lapuk,
hanya adat berandam yang masih diamalkan oleh pengantin perempuan di kawasan
luar bandar pada hari ini (pengantin lelaki tidak lagi mengamalkan adat ini),
manakala orang bandar Melayu lebih suka menghantar bakal pengantin perempuan ke
kedai solek yang terdapat banyak di bandar Malaysia. Walaupun demikian, masih
terdapat orang Melayu yang mematuhi peribahasa, "Biar mati anak, jangan
mati adat" yang diamalkan di kawasan yang terpencil.
Selepas
berandam, pengantin perempuan akan mandi dengan air sintuk-limau yang dianggap
secara tradisi dan kepercayaan nenek moyang mereka terdahulu untuk menghapuskan
nasib malang pada pengantin perempuan. Selepas mandi istiadat dan sebelum bakal
pengantin perempuan tidur, sepuluh hujung jarinya dan kedua-dua tapak tangan
serta pinggir tapak kaki diinai dan dibiarkan kering sehingga pagi keesokan.
Amalan yang diamalkan ini adalah amalan berinai yang sebenar dan mendahului apa
yang dikenali sebagai istiadat berinai.
Istiadat
berinai terdiri daripada tiga peringkat:
Berinai curi
diadakan pada waktu petang hari selepas hari yang tangan dan tapak kaki bakal
pengantin perempuan diinai. Bakal pengantin perempuan dihiasi dan didudukkan di
atas pelamin.
Berinai kecil
yang diadakan pada waktu petang hari selepas hari berinai curi. Kaedahnya sama
sahaja dengan berinai curi.
Berinai besar
pula dibuat ketika pengantin lelaki tiba di rumah pengantin perempuan berpakaian
pengantin, dia didudukkan di atas pelamin yang terletak di hadapan sekumpulan
tetamu (kebanyakannya wanita), saudara rapat, jiran, dan kawan keluarga
pengantin perempuan. Di hadapan pengantin lelaki terletak sebuah dulang
berkekaki yang besar yang mengandungi tiga buah pinggan berserta beberapa
tangkai daun wangi. Pinggan-pinggan itu masing-masing mengandungi nasi kunyit,
bertih, dan air daun setawar kisar. Di tengah dulang itu terletak selonggok pes
inai.
Istiadat berinai besar bermula dengan para tetamu lelaki naik ke pelamin,
satu demi satu, untuk membuang sedikit nasi kunyit pada sebelah kiri kanan
pengantin lelaki. Perbuatan yang sama kemudian dilakukan dengan bertih. Ini
diikuti oleh tangkai daun wangi yang dicelupkan ke dalam air daun setawar dan
kemudian digunakan untuk menyentuh kedua-dua belakang tangan pengantin lelaki.
Akhirnya, tetamu akan mengambil sedikit pes inai dari longgok di tengah dulang
dan selepas meletakkannya pada daun sirih yang disediakan oleh emak pengantin,
akan meletakkannya pada tapak tangan pengantin lelaki. Daun sirih itu bertujuan
untuk mengelakkan mengotorkan tangan pengantin. Sejurus selepas ini, emak
pengantin akan merapatkan kedua-dua tangan pengantin dan menaikkannya pada aras
dada sebagai tanda menyembah kepada tetamu yang melakukan istiadat ini.
Istiadat ini biasanya dilakukan oleh semua tetamu yang minat, tetapi bilangan
mereka harus merupakan bilangan ganjil dan bukannya genap. Ketika tetamu lelaki
telah siap, para tetamu perempuan akan turut menjalankan istiadat ini dengan
cara yang tepat sama. Selepas semua tetamu yang minat telah menjalankan
istiadat ini, seorang wakil daripada kalangan tetamu lelaki akan ke depan untuk
membaca doa selamat. Pengantin lelaki kemudian akan pulang ke rumah sendiri,
dan pengantin perempuan turut didudukkan di atas pelamin untuk menjalankan
istiadat yang sama. Istiadat ini diakhiri seperti biasa dengan jamuan kari dan
nasi. Kenduri berinai besar adalah jauh lebih besar, berbanding dengan kenduri
berinai curi dan kenduri berinai kecil. Selain itu, pengantin lelaki tidak
terlibat dalam istiadat berinai di rumah pengantin perempuan bagi istiadat
berinai curi dan berinai kecil. Sesetengah pengantin lelaki Melayu pada zaman
silam juga menjalankan istiadat berinai di rumah sendiri tetapi istiadat ini
tidak lagi dijalankan.
Peringkat ketiga:
Bersanding
bermaksud duduk bersebelah-sebelahan di satu tempat yang istimewa. Amalan ini
dianggap sebagai kemuncak majlis perkahwinan dalam adat resam perkahwinan
Melayu. Bersanding adalah acara terpenting seumur hidup bagi pasangan
pengantin. Majlis perkahwinan tidak akan lengkap jika kedua-dua mempelai tidak
disandingkan di atas pelamin. Di atas pelamin itu ada kerusi yang dihias
cantik. Jika acara persandingan tidak diadakan, majlis perkahwinan tidak akan
sempurna dan tidak ramai yang sudi menghulurkan wang sumbangan. Jika di bandar,
ada sesetengah tetamu di bandar sanggup menghulurkan wang RM50 - RM100 jika
majlis diadakan di dewan bersama persembahan yang meriah. Waktu paling sesuai
untuk bersanding ialah waktu tengah hari, iaitu semasa tetamu ramai di bawah
khemah atau dewan. Biasanya majlis persandingan diingati sampai bila-bila dan
merupakan 'detik abadi' yang patut dikenang.
Sebelum
istiadat mandi limau dijalankan, terdapat satu adat yang amat penting pada
zaman silam. Pada awal pagi selepas malam bersatu, emak pengantin akan
menanyakan bukti yang konkrit daripada pengantin lelaki tentang keperawanan
pengantin perempuannya. Mengikut adat, pengantin lelaki akan menyerahkan
sehelai sapu tangan berwarna putih yang memberikan bukti yang diperlukan. Emak
pengantin kemudian akan menunjukkan sapu tangan itu mula-mulanya kepada ibu
bapa pengantin perempuan dan kemudian yang paling penting sekali kepada ibu
bapa pengantin lelaki. Pada zaman silam, bukti tentang keperawanan pengantin
perempuan adalah amat penting kepada orang Islam umumnya. Penyerahan bukti
sebelum istiadat mandi limau adalah wajib dan amat penting sehingga ketiadaan
bukti hampir selalu menimbulkan masalah yang seringnya mengakibatkan perceraian
serta-merta. Selepas kedua-dua pasangan ibu bapa pengantin lelaki dan pengantin
perempuan telah memuaskan diri tentang kesucian pengantin perempuan, istiadat
mandi limau akan dijalankan. Kedua-dua suami isteri sekali lagi berduduk di
atas pelamin dalam pakaian yang terbaik di hadapan sekumpulan tetamu yang
terdiri daripada saudara, jiran, dan kawan rapat kedua-dua keluarga. Untuk
istiadat ini, mereka tidak berpakaian pengantin tetapi memakai pakaian Melayu
yang biasa.
Selepas berduduk selama sepuluh hingga lima belas minit, mereka
akan di bawa turun dan didudukkan pada sebuah bangku atau dua buah kerusi di
ibu rumah atau bilik yang lain di rumah. Mandi istiadat dilakukan oleh emak
pengantin, dan terdiri daripada memercikkan air sintuk dan limau purut pada kedua-dua
pengantin lelaki dan perempuan. Selepas upacara ini disiapkan, pengantin lelaki
akan membawa pengantin perempuan balik ke bilik tidur dengan setiap mereka
memegang salah satu hujung sapu tangan. Sarung yang digunakan oleh kedua-dua
suami isteri dalam istiadat mandi diberikan kepada emak pengantin, bukan sahaja
sebagai hadiah tetapi juga sebagai tolak bala dan buang geruh. Kedua-dua
pengantin tidak dibenarkan memerah air dari sarung tersebut, apa lagi dengan
menyimpannya. Seluruh adat ini yang dipegang teguh pada zaman silam kini tidak
lagi diamalkan sama sekali oleh hampir semua (jika bukan semua) orang Melayu.
Pada
hari istiadat mandi, sebuah kenduri akan diadakan di rumah pengantin perempuan.
Ketika ini, suami dan ibu bapa mertua akan membawanya membuat kunjungan pertama
ke rumah mereka. Di rumah suaminya, mereka akan menjalankan istiadat bersanding
sekali lagi, jika ibu bapa mertuanya merupakan orang berada. Sebuah kenduri
yang terdiri daripada beratus-ratus tetamu akan diadakan. Kedang kala, hiburan
sepanjang siang dan malam yang terdiri daripada muzik dan tarian tempatan akan
diadakan untuk menghibur isteri yang baru ini. Istiadat yang diadakan di rumah
pengantin lelaki kadang kala lebih besar daripada istiadat bersanding di rumah
pengantin perempuan, tetapi kenduri-kenduri perkahwinan yang diadakan di rumah
pengantin perempuan biasanya adalah lebih banyak dan lebih mewah daripada
kenduri-kenduri yang diadakan di rumah pengantin lelaki. Selepas tinggal di
rumah suaminya selama beberapa hari, isteri baru itu yang diiringi oleh suami
dan ibu bapa mertuanya akan kembali ke rumah perempuan untuk mendiami
sekurang-kurangnya beberapa bulan. Pada kepulangannya ini, sebuah kenduri yang
kecil akan diadakan.
Cinta dan kasih tidak kan mati,
Andainya
hati saling berpaut,
Dari mata turun ke hati,
Dari hati terus terpaut.
-AIMI-
Tq for the information
ReplyDeletegood
ReplyDelete