Thursday 26 November 2015

Adat Perkahwinan Masyarakat Iban

ASSALAMUALAIKUM...

Tahukah anda mengenai perkahwinan masyarakat iban?

Saya akan menerangkan serba sedikit adat perkahwinan masyarakat Iban.

Masyarakat Iban di Sarawak mempunyai adat perkahwinan yang agak berbeza dengan adat perkahwinan kaum Melayu. Terdapat pelbagai peraturan unik yang perlu dipatuhi sebelum seseorang itu layak untuk bernikah.  Perkahwinan yang sempurna bagi masyarakat Iban adalah perkahwinan yang mengikut adat. Bagi mana-mana pihak yang melanggar adat, mereka akan dikenakan denda yang bertujuan mengelak pasangan suami isteri tersebut daripada ditimpa bala atau kesusahan.

Merisik 

Dalam masyarakat Iban, biasanya kaum lelaki yang akan menentukan perkahwinan. Sekiranya seorang teruna telah berkenan pada seorang gadis, ibu bapanya atau wakil akan pergi ke rumah si gadis untuk merisik atau berbunga-bunga atau berjarum-jarum. ini bertujuan untuk menanyakan persetujuan daripada pihak gadis. Setelah mendapat persetujuan, pihak pengantin perempuan akan menentukan pemberian (Wang Hantaran) dan syarat-syarat perkahwinan.

Pihak keluarga si teruna akan membawa rombongan yang tidak kurang daripada 5- 20 orang yang terdiri daripada orang-orang tua di dalam keluarga si teruna. Pada masa ini, termasuklah soal mas kahwin serta lain-lain perkara yang berkaitan. Jika kata sepakat sudah diambil, ayahanda si teruna akan menanggalkan lapit atau ikan penggang perak atau sebilah pedang sebagai tanda pertunangan.

Meminang atau Bertunang

Apabila ibu bapa perempuan mendapati risikan itu boleh dipertimbangkan, mereka akan menentukan hari bagi wakil pihak lelaki datang membawa cincin pusaka (dibuat daripada tembaga). Cincin itu juga digelar 'cincin menanti mimpi'. Cincin itu mesti dibawa pada waktu pagi.

Sebentuk cincin di jari masing-masing adalah sebagai tanda ikatan pertunangan dan tanda bahawa masing-masing sudah dimilik. Tempoh pertunangan kemudian akan ditetapkan. Tarikh perkahwinan juga turut ditetapkan. Sekiranya pertunangan itu putus kerana salah seorang melakukan kecurangan, maka sesiapa yang melakukan kecuranganitu akan dikenakan denda sebagai menebus malu keluarga pihak yang dicurangi itu. Tetapi, sekiranya pertunangan itu terputus kerana kematian dan sebab-sebab lain, maka hubungan di antara pihak lelaki dan perempuan masih berjalan dengan baik.



Majlis Perkahwinan 

Sebagai persiapan sebelum perkahwinan, pihak lelaki akan menyediakan segala kelengkapan dari segi wang perbelanjaan dan barang yang harus diberikan kepada pihak wanita. Keluarga pihak wanita juga membuat persiapan seperti memburu binatang untuk disembelih pada hari perkahwinan.

Untuk mengundang tetamu, kedua-dua pihak akan mencari wakil masing-masing untuk menguruskan jemputan kahwin. Wakil ini membawa beberapa utas tali bersimpul (temukutali) yang menunjukkan berapa hari lagi perkahwinan itu akan dilangsungkan. Wakil khas akan meninggalkan simpulan tali tersebut di rumah tuai atau ketuan rumah panjang yang bertanggungjawab membuka simpulan tali tersebut pada setiap hari sehingga tiba pada hari majlis. Majlis perkahwinan akan dilangsungkan di rumah perempuan yang dihadiri oleh beratus-ratus orang tetamu.

Semasa rombongan pengantin lelaki hampir tiba di rumah pengantin perempuan, satu upacara bertanyakan petanda (Nanyaka Burong). Rombongan pengantin lelaki akan ditemukan dengan rombongan pengantin perempuan di perkarangan rumah panjang. Pihak lelaki akan ditanyakan tentang petanda yang mereka jumpa dalam perjalanan ke rumah pengantin perempuan.

Sekiranya terdapat sebarang petanda buruk berlaku, upacara penawar akan diadakan terlebih dahulu sebelum rombongan daripada pihak lelaki dibenarkan masuk ke dalam rumah. Selepas upacara penawar dilakukan, rombongan pengantin lelaki akan masuk ke rumah dengan diiringi oleh paluan gong. Ayah pengantin lelaki akan mengorbankan seekor babi sebagai sembahan. Pada tangga yang paling atas terdapat dulang yang berisi seketul batu dan air yang merupakan penawar kepada petanda burung dan sakang (tanggal). Setiap ahli rombongan yang naik  hendaklah membasuh kaki dengan meletak sebelah kaki kedalam dulang tersebut. 

Selain itu, pada hari perkahwinan rombangan pihak lelaki akan pemalu gong di sepanjang perjalanan ke rumah pengantin dengan pakaian yang menarik. Manakala, bagi yang menggunakan jalan air, kapal atau perahu yang digunakan akan dihiasi cantik dengan pua kumbu. Sebaik sahaja sampai di rumah pengantin perempuan, tembakan meriam akan dilakukan sebanyak dua kali sebelum mereka pergi mandi beramai-ramai di sungai. Selepas daripada iyu, baru mereka memakai pakaian tradisional.

Sampai di tangga rumah panjang, ketua rombongan pengantin lelaki akan dipelawa untuk menyembelih seekor babi sebagai penghormatan dan pada masa yang sama kedengaran tembakan senapang secara berbalas-balas. Selain itu, terdapat juga rangka yang berbentuk seperti Kota. Ketua rombongan tersebut hendaklah membuka setiap kota tersebut yang akan diletakkan di tangga rumah, ditengah rumah dan dihujung rumah.

Setelah itu, pihak perempuan daripada rombongan lelaki akan ke bilik dan pihak lelaki akan duduk di ruai. Mengikut adat, tetamu perempuan hanya akan dapat masuk ke dalam bilik pengantin perempuan dengan menggunakan bahasa berirama untuk membuka pintu bilik yang dipalang dengan lembing dan ditutup dengan puan kumbu.

Seterusya, para tetamu akan dihidangkan dengan air arak iaitu air tuak. Sambil itu, mereka beramai-ramai akan bergurau senda dan menyanyi dengan paluan gong. Mereka juga akan berpusing di rumah sebanyak tiga kali. Sesudah itu, barulah air tuak tadi diberikan kepada tetamu sebagai penyucian.



Sekiranya perkahwinan itu berlangsung pada waktu siang selepas makan tengah hari barulah kedua-dua keluarga akan bercerita tentang susur galur keluarga masing-masing. Namun, jika perkahwinan diadakan pada waktu malam, upacara tersebut akan diadakan pada tengah malam. Hal ini bertujuan supaya kedua-dua pengantin dapat mengenali keluarga masing-masing dengan lebih mendalam. Sebelum perbincangan diadakan. Tuai rumah akan menghidangkan air arak yang dipanggil air peransang kepada para tetamu.

Setelah hubungkait diketahui, barulah denda dikenakan kepada mereka. Selepas itu, barulah ibu bapa pengantin perempuan meminta pemberian. Terdapat nilai hantaran yang telah ditetapkan dalam masyrakat Iban, misainya bayaran memecah tangga iaitu sebilah beliung, bayaran membuka pintu adalah sebilang lembing, bayaran membuka kelambu adalah sebilah pedang dan pemberian kecil pihak lain. Pihak lelaki pula akan meminta bayaran basuh kaki iaitu sebuah tempayang, tempat menggantung gong, penolak haluan iaitu sebatang sumpit, dan kajang perahu iaitu sepasang kain pua kumbu.

Setelah selesai pemberian, mereka akan berbincang tentang pemberian yang akan diberikan jika berlaku penceraian. Biasanya, jika penceraian bermula daripada pihak lelaki. Pihak lelaki harus membuat bayaran balik untuk barangan pemberian yang diterimanya dahulu beserta wang tambahan denga nilai yang ditetapkan. Namun, jika penceraian terjadi dengan alasan yang tidak nyata, maka perjanjian tersebut tidak akan digunapakai.




Seterusnya, upacara membelah pinag akan dilakukan. Pinang tersebut akan dibelah kepada beberapa bahagian dan kemudiannya akan dimasukkan ke dalam bakul dan ditutupi dengan pua kumbu. Buah pinang tersebut menandakan berapa orang anak yang akan diperolehi oleh kedua pasangan tersebut. Selain itu, upacara menggolong pinang dalam kain juga akan dibuat. Setiap pecahan pinang tersebut menandakan berepa lama pengantin perempuan tersebut kena duduk di rumah suaminya. Seorang lemambang atau bomoh akan menidurkan anak kecil dan menyanyikan beberapa rangkap syair sehingga anak tersebut bangun semula. Setelah pagi, para tetamu akan dihidangkan dengan pinang sebagai sarapan pagi.

Setelah semua adat-adat tersebut selesai tanpa berlaku perlanggaran, barulah upacara perkahwinan dianggap sah. Jika berlaku perlanggarang adat, kedua pengantin baru dikehendaki mandi di sungai sebagai penyucian diri. Untuk adat ini juga, mereka dikehendaki memengang kain sepanjang 7 ela untuk memastikan kesalah yang dibuat oleh tetamu lain juga telah disucikan. Selepas mandi, mereka akan menyembelih seekor babi sebagi korban dan sebagai penghapus dosa pengantin.

Selepas menyucikan diri, mereka akan bersiap-siap untuk ke rumah pengantin lelaki pula. Di sepanjang jalan, mereka hendaklah sentiasa kelihatan gembira kerana segala dosa telah disucikan. Pada sebelah malamnya, majlis yang meriah akan dilakukan di rumah pengantin lelaki pula. Kedua pengantin akan bersanding di atas gong atau kerusi yang di alas dengan kain tenun.

Akhir sekali, beberapa orang tua akan membacakan doa dengan menggunakan ayam untuk membiau mereka berdua dan meminta agar dewa memberkati kedua pengantin tadi. Seterusnya, seseorng yang dipanggil tukang ganyang akan memulakan acara. Ayam yang telah diikat kakinya akan dilepaskan dan mantera pun dibaca. Ayam tersebut akan disembelih dan darahnya akan disimbah kepada pengantin. Istiadat ini diakhiri denganjamuan makan. Setelah itu, mareka akan dibawa balik semula ke rumah pengantin perempuan. Walaupun mereka sudah sah sebagai suami isteri, mereka tidak boleh tidurbersama selagi masih ada bunyi-bunyi yang membawa petanda buruk. Mereka akan dipisahkan sementara waktu sehingga semua petanda buruk tersebut tiada lagi.







-ADILLA-






5 comments:

  1. Thanks..this article really help a lot..

    ReplyDelete
  2. thank for this article .this is realy ii help a lot

    ReplyDelete
  3. Thank for the article it very useful to me for doing my assignment 😀

    ReplyDelete